Cruz Echenique, nova nutriconista del Sant Andreu: “Podem millorar la salut dels nois i noies”

La UE Sant Andreu incorpora Cruz Echenique com a nutricionista del Club. És graduada en nutrició i dietètica a la Universitat de Córdoba (Argentina) i especialitzada en l’activitat física i l’esport a la Universitat de Barcelona. Echenique assessorarà tots els membres del Club que ho necessitin, des del primer equip fins al futbol base. En aquesta entrevista explica la importància que té l’alimentació en el rendiment esportiu.

Què pots aportar al Sant Andreu?
Si treballem conjuntament amb els jugadors i entrenadors podem millorar la salut dels nois i noies, generar-los interès per una alimentació més sana i variable i, sobretot, millorar el seu rendiment esportiu. A través de l’alimentació podem fins i tot prevenir les lesions.

Per què és important que als clubs hi hagi un nutricionista?
Una persona que està especialitzada en l’alimentació i en l’esport és una de les claus de l’èxit. A través d’ella podem millorar el rendiment de l’esportista i prevenir les futures lesions, sobretot musculars. Amb l’alimentació podem fer un balanç acurat, encara que la nutrició no és una ciència exacta i sempre dependrà del que necessita cada persona, de l’energia que ells i elles gasten a l’hora d’entrenar o jugar un partit. A partir d’aquí hem d’acordar amb l’esportista quin objectiu volem arribar i proposar-li un tipus de dieta que l’ajudi a millorar el seu rendiment. Si s’alimenta correctament, els seus objectius seran més factibles.

Què s’ha de tenir en compte a l’hora de fer una dieta?
Per a mi el més important és fixar-me en la persona que tinc davant, més que donar-li a l’esportista una dieta ideal en la qual hi haurà segurament aliments que no li agradin. El que faig és parlar amb l’esportista dels seus hàbits alimentaris i millorar-los a través de la proposta conjunta d’objectius, ja sigui millorar el rendiment, buscar menjar millor o prevenir lesions musculars a les quals ell/a te tendència. A l’hora de desenvolupar la dieta ens hem de fixar tant en la persona com en els objectius que vol fixar-se.

Hi ha dietes segons els diferents esports? Quines són les claus per l’alimentació d’un/a futbolista?
Un esportista en comparació amb algú que no ho és, els nutricionistes normalment l’anomenem sedentari, té una dieta diferent perquè l’energia i els nutrients que necessita per realitzar l’esport són més elevats que una persona sedentària. Tot i això hi ha diversos aliments que segons l’esport que es realitzi, canvia el requeriment de nutrients que necessita el teu cos. En el futbol, per exemple, focalitzem ingerir aliments rics en carbohidrats i proteïnes, sense oblidar una dieta variada.

Quin seria el menú ideal el dia de partit?
A vegades se’ns oblida que és igual l’alimentació els dies previs i posteriors a un partit com la del mateix dia. El nostre estómac funciona igual que els nostres músculs i necessiten un pre i post partit. És important preparar el múscul els dies previs al matx, a través d’ingerir carbohidrats com llegums, pasta, patates i verdures.

El dia de l’enfrontament és important que l’esportista ingereixi carbohidrats de fàcil digestió perquè els jugadors/es no se sentin pesats a l’hora de jugar com per exemple l’arròs i la pasta. També és remarcable que durant el partit els jugadors s’hidratin perquè és necessari aportar líquids al cos, sigui a través d’aigua o begudes energètiques.

Per últim és important què menjar després del partit. Fer un àpat a partir de carbohidrats i proteïnes i rehidratar al cos per recuperar el múscul després de l’esforç fet i prevenir les lesions.

Les dietes canvien segons si el futbolista està lesionat o no?
Sí. Sempre que hi ha una lesió en la qual el/la futbolista estarà apartat/da dels terrenys de joc, hem de canviar la dieta. Principalment disminuirem els nutrients energètics, com per exemple, els carbohidrats perquè el seu esforç físic clarament ha disminuït. Augmentarem en la seva dieta les proteïnes per regenerar el teixit muscular. Per ajudar en les recuperacions musculars també s’utilitzen el que en nutrició s’anomenen superaliments com l’alvocat o la quinoa.

 

Per a més informació podeu contactar amb premsa@uesantandreu.cat

SEGUEIX-NOS